Ewelina Maj - wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Frycza Modrzewskiego w Rybniku była gościem Wacława Wrany w programie „Dziękuję, nie słodzę”.
Kilka dni temu informowaliśmy Was o wynikach corocznego rankingu szkół średnich pisma branżowego „Perspektywy”. Ranking został sporządzony w oparciu o trzy kryteria: wyniki uczniów na maturze z przedmiotów obowiązkowych, wyniki uczniów z przedmiotów dodatkowych oraz sukcesy uczniów w konkursach oraz olimpiadach międzynarodowych i krajowych.
W rankingu spośród szkół naszego regionu najlepiej wypadło II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Frycza Modrzewskiego w Rybniku. Mało tego, rybnickie liceum zajęło 3. miejsce w całym województwie śląskim.
Jaki jest przepis na sukces „Frycza”? O to pytał Wacław Wrana w programie „Dziękuję, nie słodzę” Ewelinę Maj – wicedyrektora II Liceum Ogólnokształcącego im. Frycza Modrzewskiego w Rybniku.
- Wysoka pozycja w rankingu to efekt ciężkiej, wytężonej pracy naszych uczniów i współpraca na wszystkich poziomach z gronem pedagogicznym. Mamy bardzo wykwalifikowaną i świetną kadrę pedagogiczną, która oddaje całe serce tej pracy. Do tego dochodzi dobra organizacja i planowanie nauki, tak, by efektowna nauka rozpoczynała się już od początku września – wylicza Ewelina Maj.
Dyrektor II LO przekonuje, że jej szkoła nie specjalizuje się tylko i wyłącznie - jak mówi obiegowa opinia - w przedmiotach ścisłych.
- Rzeczywiście mamy wiele sukcesów w obszarze przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Natomiast należy zaznaczyć, że przestrzeń do rozwoju znajdą u nas również uczniowie ukierunkowani humanistycznie. Ci uczniowie także osiągają sukcesy w konkursach i olimpiadach humanistycznych – przekonuje wicedyrektor II LO.
Wacław Wrana pytał też o zjawisko korepetycji, na które uczęszczają uczniowie. Zdaniem Eweliny Maj ciężko oszacować skalę tego zjawiska, bo brakuje dokładnych danych i informacji.
- Myślę, że beneficjentami korepetycji są różni uczniowie - zarówno ci, którzy mają kłopot z opanowaniem materiału, ale także ci, którzy chcą osiągać lepsze rezultaty w nauce, czy aplikować na renomowane uczelnie. Ale mogą być też tacy, którzy po prostu chcą się nauczyć czegoś więcej, czegoś czego akurat nie ma w ofercie danej szkoły – zauważa.
Podczas rozmowy pojawił się też wątek uchwalonej wczoraj nowelizacji Prawa oświatowego, tzw. „Lex Czarnek”. W myśl nowych przepisów kuratorzy będą mieli większy nadzór nad pracą szkół.
- Szkoła to żywy organizm. Tu się cały czas coś dzieje. Pojawiają się nagłe potrzeby wynikłe z aktualnej sytuacji. Jeśli w myśl nowego prawa będziemy musieli zgłaszać nowe inicjatywy 2 miesiące wcześniej, a kurator będzie miał miesiąc czasu na odpowiedź, to mam obawy jak organizacja takich zajęć będzie wyglądać – stwierdza Ewelina Maj.
Wacław Wrana chciał również wiedzieć, czy wicedyrektor II LO jest zwolenniczką obowiązkowych szczepień nauczycieli.
- Jestem za powszechnym szczepieniem obywateli poprzedzonym bardzo rzetelną, solidną kampanią informacyjną. Tego wydaje mi się dotąd trochę zabrakło. Jeśli chodzi o obowiązkowe szczepienia, to - moim zdaniem - trzeba się sugerować opiniami ekspertów w dziedzinie epidemiologii i słuchać ich rekomendacji (…) Edukacja i służba zdrowia to podstawowe filary życia społecznego. Ich organizacja z udziałem osób niezaszczepionych jest bardzo trudna. Mieliśmy okazję o tym się przekonać na przełomie listopada i grudnia, gdy uczniowie i nauczyciele byli seryjnie kierowani na kwarantannę. Mówiąc obrazowo: hipotetycznie jeden zakażony uczeń, który przebywa w szkole przez 8 lekcji może skierować na kwarantannę nawet ośmiu niezaszczepionych nauczycieli. W takich warunkach organizacja nauki w szkole jest po prostu niemożliwa – powiedziała Ewelina Maj.
Wicedyrektor Maj przyznała również, że pandemia i nauka zdalna wywarła bardzo negatywne piętno na psychice uczniów. Nauczyciele i pedagodzy obserwują u swoich podopiecznych objawy depresji, różnego rodzaju lęki i apatię. Szkoła próbuje jak tylko może otoczyć młodzież opieką psychologiczną. Zdaniem Eweliny Maj, żeby przerwać te negatywne trendy, uczniowie muszą na stałe wrócić do szkół.
- Musimy chodzić do szkoły i pracować stacjonarnie! - podsumowuje gość „Dziękuję, nie słodzę”.
Zobacz całą rozmowę Wacława Wrany z Eweliną Maj:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
17-letni Kamil chciał zrobić dla rodziny grilla. Jest poważnie poparzony. Jego mama prosi o wsparcie
25475Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
18513Zatankował 230 litrów paliwa i odjechał bez płacenia. Poznajecie go?
17534Co tam nowego u „mistrzów” parkowania? Są nowe zdjęcia ich „dokonań”
15848Padają ryby w Zalewie Rybnickim. Jaki jest powód?
15563Wyprowadzał psa bez smyczy. Właściciel agresywnego czworonoga chciał przechytrzyć strażników
+165 / -11Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+143 / -10Wypadek w kopalni Chwałowice. Po rannego górnika przyleciał śmigłowiec LPR
+145 / -20Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
+155 / -47Ruszyła II tura wyborów! Zapraszamy na wieczór wyborczy w Rybnik.com.pl
+116 / -11Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
38Kierowcy mają powody do radości. "Kierunek zmian na pylonach może cieszyć"
28Senat również za językiem śląskim. Teraz czas na decyzję prezydenta Dudy
17Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
17Nowiny: teren „rekreacyjny” za Górką dla Burka został odgrodzony. Czytelnicy: dlaczego?
15Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Mike Rider 2022-01-14
20:13:50
"W zdrowym ciele ,zdrowy duch" - należy również dodać, że w zawodach sportowych uczniowie również mają osiągnięcia.