zamknij

Wiadomości

Prezydent RP podpisał „ustawę antysmogową”. Czy uderzy ona w górnictwo?

2015-10-07, Autor: 
Wczoraj prezydent naszego kraju – Andrzej Duda podpisał tzw. „ustawę antysmogową”, która daje samorządom szersze pole do działania przeciwko tym, którzy współodpowiedzialni są za niską emisję. Pytanie, czy ustawa nie uderzy przypadkiem w górnictwo?

Reklama

Podpisana nowelizacja - Prawo ochrony środowiska - daje regionalnym władzom samorządowym możliwość określania, jakie paliwa stałe, a przede wszystkim, w jakiego rodzaju kotłach, mogą być wykorzystywane na danym terenie. Innymi słowy, władze samorządowe będą mogły określić wymagania emisyjne wobec domowych kotłów i pieców na węgiel. Umożliwi to stopniowe wyeliminowanie tych urządzeń, które w największym stopniu zanieczyszczają powietrze.

O podpisanie poprawki zabiegały organizacje skupione wokół Polskiego Alarmu Smogowego. Internetową petycję zainicjowaną wspólnie z Akcją Demokracją podpisało prawie 11 tysięcy osób. List z prośbą do prezydenta wysłała również grupa ponad 40 polskich lekarzy oraz Stowarzyszenie Obrońców Życia Człowieka. - To bardzo ważny dzień dla czystego powietrza w Polsce. Dzięki antysmogowej poprawce władze samorządowe zyskały realne narzędzie do ograniczania niskiej emisji – nic nie stoi już na drodze do tego aby zaczęły walkę z zanieczyszczeniem powietrza na szeroką skalę. Czekamy na pierwsze decyzje samorządów w tej sprawie. Brak działań w tym obszarze nie może być już usprawiedliwiany brakiem regulacji. Co więcej, wymiana najbardziej trujących pieców może być dotowana zarówno z funduszy unijnych, jak i krajowych – mówi Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego.

Zdzisław Kuczma z Rybnickiego Alarmu Smogowego uspokaja – ustawa antysmogowa nie uderzy w górnictwo. Jest wymierzona przeciwko starym, małowydajnym i wysokoemisyjnym kotłom w których można spalać dosłownie wszystko. Ustawa oprócz wprowadzenia możliwości wprowadzenia zakazu spalenia określonych rodzajów paliw daje możliwość wprowadzenia standardów technicznych kotłów węglowych, a nowoczesne kotły węglowe o wysokich standardach emitują o wiele mniej zanieczyszczeń, o ile będzie w nich spalany wysokiej jakości węgiel, a na sprzedaży takiego węgla chyba kopalniom bardzo zależy. Ustawa daje szansę rozwoju nowoczesnych technologii węglowych – wyjaśnia rybniczanin.

Tymczasem zerkamy na stację monitoringu powietrza na ul. Borki w Rybniku. Od początku tego miesiąca rubryka z pyłem zawieszonym podkreślona jest w głównej mierze na czerwono. Jak na razie najgorzej było 2 października – PM10 sięgał wtedy 114 μg/m3 – norma została przekroczona zatem przekroczona ponad dwukrotnie. Sezon grzewczy dopiero się rozpoczął...

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (45):
  • ~Marcin74 2015-10-07
    11:56:18

    23 0

    W ten oto sposób miłościwie nam panujący wraz z dobrotliwie nam rządzącą upichcili ustawę, która pozwoli urzędnikowi zakazać (i karać) mieszkańcom palenia nie dość dobrym paliwem w nie dość dobrych piecach (oczywiście o tym co to znaczy "dobre paliwo" lub "dobry piec" zdecyduje urzędnik) z równoczesnym pozwoleniem na spalanie tego złego paliwa w kotłowniach ciepłowni miejskich, sanepidzie, szkołach itd. (casus krakowski). Inaczej mówiąc za walkę ze smrodem zapłaci właściciel domu jednorodzinnego a ogrzewane kotłowniami węglowymi zakłady miejskie nie. Polska.

  • ~Gryjta 2015-10-07
    12:08:17

    5 1

    i znów urzędasy dostaną brzytwę do łapy i będą decydować czy węgiel orzech ma mieć 3 cm średnicy, czy może 5 cm, a jak któryś będzie miał trudny dzień, to może i orzech będzie musiał mieć średnicę 15 cm??? A ja paliłam, palę(w tym sezonie jeszcze nie!!!) i palić będę normalnym węglem i normalnym flotem...

  • ~Arteks 2015-10-07
    12:33:24

    21 0

    @marcin74 - trochę przesadziłeś bo jeśli chodzi o ciepłownie to ich piece muszą spełniać różne normy, muszą być wyposażone w filtry itd. Natomiast niestety paleniska w domach jednorodzinnych w dużej mierze są przestarzałe, w dodatku palone w nich są różne świństwa. Ta ustawa to nieliczny przykład na jakiś kompromis różnych środowisk politycznych, które zauważyły ogromny problem smogu głównie w miejscowościach południowej Polski. Ciekaw jestem czy władze Rybnika sięgną wkrótce po możliwości jakie daje nowa ustawa? Liczę że tak. :)

  • ~jojo 2015-10-07
    12:42:37

    5 1

    I rząd znowu pokazał jak wybiórczo słucha obywateli, kilkadziesiąt podpisów wystarczyło żeby zrobić ustawę antysmogową a inne projekty, które podpisało kilkaset tysięcy czy nawet kila milionów leży w szufladach.
    Nie mówię oczywiście, że ustawa powyższa jest zła ale są ważniesze sprawy chociażby ustawa emerytalna czy dotycząca sześciolatków.

  • ~werkk 2015-10-07
    12:48:59

    22 1

    Najbardziej ta ustawa uderzy w ludzi powodem smogu jest bieda jest logiczne ze każdy chciałby ogrzewać dom prądem byłoby ekologicznie i bez kłopotu tylko kogo na to stać? poza tym smog to nie tylko wina właścicieli domów prywatnych.

  • ~siwy_rybnik 2015-10-07
    13:02:17

    30 0

    Bardzo dobra informacja. Nie mam nic przeciwko paleniu węglem w piecach, ale musi się to odbywać w rozsądny sposób. Nie może być tak, że w mieście jest wielu trucicieli, którzy do pieca nie tylko wrzucają węgiel, lecz całą masę innych trujących substancji. Nie uwierzę w to, że ktoś z biedy w piecu pali z biedy śmieci, plastik, gumy itd. Jest o zwykłe chamstwo i tyle - po co wyrzucać śmieci, skoro można je spalić? Wielu tak niestety się nauczyło, a przez to najgorsze "smrody" wdychają niewinni mieszkańcy. Mam nadzieję, że władze miasta Rybnika skorzystają z tej nowej ustawy i zaczną skutecznie wyłapywać "trucicieli". W 100% może problemu smogu w ten sposób nie wyeliminujemy, ale przynajmniej będzie można ograniczyć znacznie skalę tego problemu. Trzeba walczyć z idiotami (sorry, ale to są idioci), którzy świadomie trują innych mieszkańców, wrzucając do pieca całą masę świnstw. Co do samego palenia węglem (bez dodatków), to ja nie mam tutaj większych obaw. Rok 2020 coraz bliżej, wtedy wejdą w życie nowe dyrektywy UE, a więc palenie węglem bez stosowania jakichś filtrów itp. będzie karalne.

  • ~exx 2015-10-07
    13:20:52

    34 0

    Powodem smogu nie tyle jest bieda ,chociaż też ,co brak pojęcia o spalaniu,brak chęci żeby to zmienić a może nawet zwykłe lenistwo i sknerstwo.Oto przykłady z życia:
    1.górnik ma deputat węglowy i zamienia ten kaloryczny węgiel w syf ,czyli muł albo flot bo dorobi pare stów
    2.budujący nowe domy palą w nich tak jak palono 50 lat temu ,do tego kupują dziadowskie piece a wystarczy poczytać w necie jak palić ,czym i na co patrzeć kupując piec
    3.to już dotyczy wszystkich ,czyli palenie latem ,żeby podgrzać wode i sztachnąć sie metalami ciężkimi ,no bo czym można podgrzać wode w roku pańskim 2015 ? Tylko ogień przecież nic lepszego nie wymyslono.

  • ~Arteks 2015-10-07
    13:26:46

    12 0

    @werkk - powtarzasz utarte slogane, niewiele mające z rzeczywistością. Bieda to była 20 lat temu. Dzisiaj większość ludzi żyje na niezłym poziomie i stać nas na rzeczy które były nie do pomyślenia 20 lat temu. Tu raczej problemem jest niewiedza, brak chęci do zmian, w niektórych przypadkach brak alternatywy. Jak można mówić o biedzie kiedy ludzie grzeją nawet w całkiem ciepłe dni? Jak nie można mówić o zacofaniu kiedy ludzie żałują kilkaset zł na przepływowy ogrzewacz wody i wolą nawet w czasie upałów brudzić się węglem i rozpalać piece żeby zagrzać wodę do kąpania... To jest myślenie rodem sprzed 50-100 lat... Są miejsca w Rybniku gdzie kilka metrów od domu idzie ciepłociąg (np. Grunwaldzka) a chałupy nie wyglądające na zamieszkiwane przez "biednych" kopcą jak mini-elektrownie... Brak dobrej woli? Niektórym ludziom naprawdę można byłoby pomóc - szczególnie jeśli są starsze. Ale to musiałoby działać na zasadzie - miasto pomaga, a ludzie są również świadomi swojego położenia i współpracują z miastem. A nie coś na zasadzie "nas nie stać" i nic z tym nie robimy. Czemu w przypadku telefonów komórkowych, telewizji cyfrowej, samochodów, wyjazdów na wycieczki, remontów domów, wymiany mebli czy sprzętu AGD/RTV - ci sami ludzie nie mówią że ich nie stać na nie?

  • ~Marcin74 2015-10-07
    13:30:49

    6 0

    Artes – ustawa da tyle, że ludzie wymienią piece na nowe. Wezmą dopłatę ale dalej będą palić syfem. W większości tych nowoczesnych kotłów wystarczy zdemontować jeden element by palić czym się chce. Ta ustawa do bzdura. Nie tędy droga. Na szczęście w naszym UM o tym wiedzą i mam nadzieję, że znajdą inne rozwiązania niż wywalanie pieniędzy w błoto jak w przypadku solarów.

  • ~Marcin74 2015-10-07
    13:37:31

    34 0

    Co do ciepłociągu. Idzie po drugiej stronie ulicy naprzeciwko mojego domu. Próbowałem:
    Podanie, badania cieplne budynku, mapki, oświadczenia itp… po miesiącu dostałem Info, że mogą mnie podłączyć za 2 lata. Będzie mnie to kosztowało: 20 000 zł przebicie nitki pod ulicą (10 m). 10 000 zł podłączenie kolektora. 5 000 zł jakiś opłat manipulacyjnych. Płatności miesięczne: Dom ma 210 m2. Miesięcznie miałbym płacić 900 zł za ogrzewanie. Przez cały rok!= 10 800 zł Teraz kupuje węgiel przez 6/mc w roku za 600 zł t. = 3600 zł.

  • ~zorza54 2015-10-07
    13:53:39

    5 0

    Ustawa bardzo potrzebna. Mam nadzieję, że samorządy zrobią z niej użytek bo już nie ma czym oddychać.

  • ~tuptyś 2015-10-07
    14:30:11

    0 12

    ja mam w du..e górnictwo, moje zdrowie jest najważniejsze.

  • ~ xxx 2015-10-07
    14:53:29

    0 20

    Wreszcie! W całym kraju powinien być zakaz palenia tym "świństwem". Tylko gaz, prąd i linia ciepłownicza! W zimie nie można oddychać: smród palonego miału, a przy okazji śmieci!!!

  • ~rad11 2015-10-07
    15:07:37

    21 0

    a ja mam w dupie nowobogadzkich cwaniaków którzy dorabiają się na garbach innych ludzi takich pieniędzy że stać ich na gaz lub prąd, jak wam nie podoba się mieszkanie na Śląsku to wyprowadźcie się w Bieszczady tam będziecie mieli czyste powietrze, zwykłych ludzi nie stać na gaz lub prąd.

  • ~Marcin74 2015-10-07
    15:15:32

    24 0

    aa… zapomniałem dodać w sprawie ciepłociągu. Wszystkie sprawy załatwia się tam pisemnie. Nie ma sensu dzwonić bo albo jest zajęte, albo nikt nie odbierze albo i tak po 2 min. usłyszysz, że masz złożyć pismo. Złożyć w Jastrzębiu! Oczywiście w godzinach 7-15. Czyli musisz wziąć urlop. Ale na jednej wizycie się nie kończy bo zawsze w papierach coś się nie zgadza, tak, że najlepiej wziąć z 5-6 dni urlopu bo po brakujące dokumenty musisz iść do swojego UM. I to wszystko tylko po to, żeby się okazało, że wypełniasz zły wniosek… ponieważ dopiero po wnikliwej analizie zaczynasz się jako tako orientować w techno bełkocie, slangu PEC-u np.: czy masz mieć u siebie węzeł cieplny a może masz się podłączyć za węzłem grupowym. Jak już to ogarniesz to pada pytanie o to ile ciepła chcesz zamówić na poszczególne instalacje z rozróżnieniem na sezony. Potem już tylko zostaje określenie do której grupy odbiorców należysz W-27-B1, W-27-B2, W-28-B1 itd. przeliczyć MW/GJ na zł, znać średnicę nominalną przyłącza Dn i wtedy się dowiadujesz, że za dwa lata. Będzie cię to kosztowało 35 000 jednorazowo a potem 10 000 rocznie/ oczywiści do czasu zmiany taryfy na większą. Liczniki za zużycie ? Jaki liczniki to chyba tylko dla pana wiedzy? Pan zamówił określoną ilość gigakilodżuli rocznie? Pan zapłaci za tyle ile zamówił a, że zużył mnie? Kogo to? Cza było zużyć tyle ile było zamówione.

  • ~Arteks 2015-10-07
    15:46:42

    6 0

    @rad11 - ale tu nawet nie chodzi o gaz czy prąd. Można opalać dom węglem na eko-groszek, już będzie lepiej, można termomodernizować dom - a wtedy sezon ogrzewczy zacząć później, można zakupić niedrogi przepływowy ogrzewacz wody i nie zanieczyszczać powietrza latem, można przynajmniej podjąć jakąś próbę, a nie ciągle gderać o tym, że inni się mają wyprowadzić lub, że "ludzi nie stać" bo to nieprawda. Ludzie muszą zrozumieć, że czasy się zmieniają i smog musimy wykluczyć z życia dla dobra wszystkich mieszkańców, także rodzin tych którzy palą byle czym.

  • ~ 2015-10-07
    15:52:49

    7 0

    Osobiście bardzo się cieszę z wejścia ustawy, bo da ona lokalnym władzą możliwości jakiegokolwiek działania. Jestem na bierząco z urzędnikami ponieważ prowadzę serwis na Facebook "Rybnik bez dymu". Z tego co wiem to miasto będzie chciało pozostawic mozliwość palenia węglem, myślę że wprowadzi zakaz sprzedarzy paliw niekwalifikowanych do spalania w domowych kotłowniach takich jak muł, miał, flot i określi jaki węgiel mozna spalać. Na pewno nie nadają się do tego węgle z kopalni np Anna, Marcel, czy Jankowice to dobre węgle do przemysłu. Z lokalnych kopalni nadaja się np. Chwałowice. Najważniejsze aby teraz miasto zakupiło sprzęt pomiarowy i ustaliło jakie jest dopuszczalne zadymienie z komina i na tej podstawie najpierw ostrzegało pouczało a następnie karało tych którzy normy emisji będą przekraczać. My ze swojej strony zachęcamy i gwarantujemy tym "biednym" że po naszej wizycie ich stary kocioł nie będzie smrodził, a pieniądze zaoszczędzone na węglu przydadzą sie np. na wakacje. Oczywiście każdemu kto ma problem z paleniem chętnie pomozemy. Dla zainteresowanych tel. 501 264 130. Na pewno przyjadę i pomogę.

  • ~Radegast 2015-10-07
    16:02:05

    11 0

    Wy chyba smogu nie pamiętacie bądź nigdy w życiu nie widzieliście. W latach 80-tych w miastach konurbacji śląskiej to był smog. Ta ustawa będzie kolejnym martwym prawem bez odpowiednich działań czyli po pierwsze edukacji, po drugie dofinansowań do wymiany pieców i termomodernizacji, po trzecie umożliwienia podłączenia do ciepłociągu w akceptowalnej cenie.
    ~lidmares tak, tak polski węgiel be, a ruski gaz super! Czekaj jak pan Putin się wkurzy i zakręci kurek, szczególnie, że Polska lubi machać szabelką. Widziałeś co się działo w sierpniu z naszym systemem energetycznym? To teraz sobie wyobraź, że 1/3 obecnie ogrzewających domy węglem chce korzystać z ogrzewania na prąd. Przy silniejszych mrozach masz blackout. Węgiel dobrze spalany nie jest zły!
    ~Arteks różni są ludzie i różne sytuacje życiowe. Niektórych stać, ale olewają sprawę a inni rzeczywiście są relatywnie biedni. Gdybym miał teraz przejść na ogrzewanie gazowe to bym siedział w zimnym domu. Tak czy inaczej spalanie odpadów i śmieci jest karygodne, a niestety często robią tak ludzie bogaci. Wystarczyłoby zobaczyć, kto oddaje worki z opakowaniami z tworzyw sztucznych i już mamy mapę trucicieli.

  • ~frbro 2015-10-07
    16:03:13

    10 0

    Stawiam, że jak zakażą palenia flotem to dopiero się zacznie smog :) Śmieci pójdą w ruch na potęgę.

  • ~Gregorio 2015-10-07
    16:08:42

    9 0

    No proszę , 11 tyś podpisów i 40 lekarzy wystarczyło by Duduś podpisał ustawę antysmogową. Teraz trzeba nachodzić, inwigilować, i karać kilka milionów gospodarstw domowych których domy ogrzewane są polskim węglem a nie ruskim gazem. Czas by te kilka milionów zaczęło teraz zbierać podpisy pod " alarmem pro-węglowym " . Skoro węgiel to opał powstały miliony lat temu z elementów organicznych to jak może być nie ekologiczny ? Jak na razie to trzeba oczekiwać na powołanie " szwadronów kontroli grzewczych ", wybitnych " znawców " od pieców , węgla itp. które bez zaproszenia będą grasować po domach i czynić procedurę.

  • ~rad11 2015-10-07
    16:23:30

    10 0

    rozumiem że nasze miasto dofinansuje termomodernizację domu oraz wymianę kotła dla każdego chętnego mieszkańca a tym co biedniejszym dofinansuje zakup eko groszku ponieważ muł to koszt ok 180zł za tonę a eko groszek 600zł za t. Nie każdy jest górnikiem i ma deputat. Jeśli tak będzie pierwszy wymienię kocioł na najnowszy pomimo że palę właśnie węglem z Chwałowic. A jak bedzie z dofinansowaniami to każdy wie pic na wodę..

  • ~dnanwn 2015-10-07
    16:25:03

    12 0

    Wyjście jest proste. Doprowadzić do takiego stanu żeby ogrzewanie gazem było podobne cenowo do ogrzewania węglowego ( podlicznik przy piecu tak jak w przypadku licznika ogrodowego z wody ) wtedy dużo ludzi przeszłoby na ogrzewanie gazowe bo po co męczyć się z rozpalaniem pieca jak można mieć w domu ciepło poprzez naciśnięcie jednego guzika. Ale po co się męczyć i wydawać na to pieniądze jak trzeba opłacić wakacje, kupić samochody ( mowa oczywiście o naszych kochanych politykach ). A tak na marginesie zastanawiam się ile z tych "krzykaczy" o świeże powietrze pali fajki itp...

  • ~zorza54 2015-10-07
    16:26:51

    0 13

    Rad11 a ja mam w du.ie żebraków, którzy grają cwaniaków, bo sobie dom wybudowali w latach 80-tych. Jeśli ich nie stać na normalny opał to na bloki niech się przeprowadzą albo do szałasu w lesie. Ja nie będę się w Bieszczady wyprowadzał bo tyś jest żebrok i cię na normalny opał nie stać. Samochód, który nadmiernie kopci nie ma prawa jeździć bo diagnosta nie przepuści i zatrzyma dowód rejestracyjny i to już nikogo nie dziwi ale jak jeden cham z drugim pali flotem ze starą wykładziną i świata nie widać a smród dwa dni czuć to już trudne do zrozumienia, że to zwykłe chamstwo. Niestety powtórzę co już kiedyś napisałem. Polaka inaczej jak zakazem i nakazem powiązanym z karami finansowymi niczego nie nauczysz. Dlatego zabraniać i karać to w końcu stare hanysy się nauczą rozumu.

  • ~zorza54 2015-10-07
    16:33:54

    0 5

    I jeszcze jedno, nawet jeśliby dofinansowywali w 100% opał to niektórzy nadal będą palić śmieci jak mój sąsiad bo jak jego dziadek palił śmieci i jego ojciec palił śmieci to i on ma to we krwi i będzie palił śmieci. Widać to wyraźnie po tym jak zmieniono ustawę śmieciową. Śmieci wywożą dwa razy w miesiącu i to każdą ilość a i tak śmieci palą jak palili. Nawet jakby dopłacali do tych śmieci po 100 zł za każdy wywieziony kontener to nic się nie zmieni. Tylko kary i to wysokie mogą coś zmienić. Mój sąsiad ryl, dostaje węgiel ale go sprzedaje i kupuje flot i tylko flotem pali całą zimę na przemian ze śmieciami . A węgiel ma za darmo i co...?

  • ~rad11 2015-10-07
    16:34:45

    12 0

    ~zorza54- i na tym skończ swój wywód bo właśnie obraziłeś większość Polaków. Dla mnie Hanys to komplement dla ciebie gorol to obraza :)

  • ~werkk 2015-10-07
    16:36:13

    6 0

    ~Arteks tona węgla to koszt ponad 700 zł i jest to najtańsze ogrzewanie na ogrzanie niewielkiego domu potrzeba około 6 ton węgla, wiec nawet osoby o dochodach 5000 nie ogrzewają gazem nie wspomnę o prądzie, bo jest to zbyt drogie. Oczywiście jestem przeciwny palenia śmieci, ale o tym nie pisze bo to jest logiczne.

  • ~siwy_rybnik 2015-10-07
    16:40:41

    10 0

    Niektórzy tutaj sprzeczają się o to "czy masło jest maślane czy też nie"? Nowa ustawa tylko daję narzędzie do walki z "wolną amerykanką", jaka jest stosowana w aglomeracjach, gdzie sporą powierzchnię miasta stanowią domy jednorodzinne, ogrzewane często beztrosko największym "świnstwem". Problem "trucia" nie dotyczy tylko biednej części społeczeństwa. Wystarczy przejść się po Rybniku i zobaczyć jak ostro "kopcą" w domach, które są często bogato wyposażone/wykończone. Jeśli ktoś posiada dom warty 500 tys. zł lub więcej oraz nowy samochód, a w piecu "kopci" największym świnstwem, to jest to całkowity brak poszanowania wobec innych ludzi. Znacznie więcej biedoty mieszka w blokach, na osiedlach niż w domach jednorodzinnych. Mało który "biedak" może sobie pozwolić na utrzymanie w należytym stanie domu jednorodzinnego. Jeśli ktoś uważa, że w okresach jesienno-zimowych jest miło wdychać opary "smrodów" krążących nad miastem z położonych kilka km dalej domów jednorodzinnych, to nie ma sensu tego komentować. A to nie jest tylko problem Rybnika. O wiele gorzej mają np. w Krakowie. O dziwo bardzo źle również jest w Nowym Sączu (a mimo, że ukształtowanie terenu jest inne niż w Rybniku). Problem smogu to światowy problemu, np. Paryż ma wielki z tym problem, pomimo iż palenia węglem tam się prawie nie stosuje. Wiele czynników wpływa na to, że powstaje smog. Eliminacja pieców węglowych wcale nie musi oznaczać, że byśmy się pozbyli w 100% problemów z smogiem.

  • ~siwy_rybnik 2015-10-07
    16:52:25

    5 0

    Osobiście jestem zaskoczony, że prezydent Duda podpisał tę ustawę. Ona na dłuższą metę nie jest korzystna dla polskiego górnictwa, a prezydent Duda oraz jego partia jest mocno spoufalona z górnictwem. To tylko pokazuje jak mało ważne są obietnice czy spoufalanie się w polityce. To tak tylko przy okazji. Patrząc na meritum sprawy, ustawa jest bardzo ważna, pozwoli regionom (w tym Rybnikowi) przygotować społeczeństwo do przemian, które są nieuniknione. W 2020 r. w życie wchodzą nowe dyrektywne unijne - w tym momencie rygor będzie ogromny. Do wyboru będą tylko dwie opcje: 1) Odnawialne źródła energii (dotowane przez UE) lub 2) Tradycyjne źródła energii (węgiel kamienny itp.) z koniecznością instalowania specjalnych filtrów (tutaj będzie gorzej dotacją z UE). Nie będzie można stosować palenia węglem kamiennym w obecnej postaci. Za to będą wysokie kary. Za kilka lat wejdziemy w etap powszechnego stosowania nowoczesnych źródeł energii. Nie dotyczy to tylko palenia w piecach, do historii nie będzie odchodził tylko węgiel; dobiegać będzie również era samochód stosujących różne paliwa kopalne. Ropa naftowa przejdzie do historii w UE nieco później niż węgiel, ale jednak tego nie unikniemy. Za kilka lat coraz powszechniejsze staną się samochody elektryczne, hybrydowe oraz stosujące inne odnawialne źródła energii. Za 20 lat kolejne pokolenie o węglu oraz ropie naftowej będzie głównie dowiadywało się z lekcji historii czy ochrony środowiska. Nowe czasy to będą inne czasy.

  • ~imrahil 2015-10-07
    17:14:04

    5 0

    Polacy potrzebują tak naprawdę twardej ręki. tłumaczenie dymienia biedą jest kompletnie nie na miejscu. mój znajomy pali całkiem dobrej jakości węgiel w dobrym kotle 35 kW - dymi i śmierdzi praktycznie cały czas - tak to jest przy przewymiarowaniu. inny znajomy oszczędza kilkaset zł rocznie sprzedając deputatowy węgiel i kupuje muł. dodam, że ma tzw. emeryturę ratowniczą (niezła kasa + 3 t węgla) oraz zięcia górnika, z którym mieszka pod jednym dachem (deputat 8 t). ale to stare domy. inni wybudowali nowe domy na zasadzie "zastaw się, a postaw się" - takie tam pałacyki o sporej powierzchni i całkiem drogo wykończone. do tego grzanie śmieciuchem. tak to wygląda, ludzie są głupi i potrzebują czasem jakiegoś nakazu lub zakazu. u mnie ciągle 23*C i ogrzewanie wyłączone.

  • ~Arteks 2015-10-07
    18:12:35

    0 5

    @werkk - a gdyby auta były na węgiel i możnaby jeździć na muł to ludzie jeździliby na benzynę, gaz czy najtańszy muł? Jeśli ktoś jest biedny to idzie na zakupy do Lidla czy do Almy? Dlatego z jednej strony trzeba ludziom jakoś pomóc ale nie wyręczać! Nie można zapomnąć, że przez lata miasto pomagało ludziom w wymianie piecy i szczerze mówiąc, niewiele to dało. Warto abyście wiedzieli, że lokatorzy mieszkań w blokach płacą za ogrzewanie wcale nie mniej od tych którzy mieszkają w domkach. Obecnie cena za 1 m kw. wynosi 2,54 zł. Ci którzy mają termostaty i zmodernizowane bloki - mogą coś zaoszczędzić i dostaną zwrot nawet w postaci kilkuset zł. Inni nic nie zyskają. Mieszkania w blokach są różnej wielkości, na Nowinach całkiem duże 65-85 m kw. Załóżmy że ktoś ma mieszkanie 65 m kw. Koszt ogrzania w ciągu roku to prawie 2000 zł na rok. Dlaczego więc właściciele domków mówią że ich nie stać skoro płacą proporcjonalnie tyle samo ile ludzie na blokach? Tyle, że mają większą powierzchnię do ogrzania - ale przecież nikt ich nie zmusza do tego aby ogrzewali zimą całe domy i nikt ich nie zmusza do tego aby mieszkali w takich dużych domach? Znam ludzi którzy na starość zmieniają mieszkania na mniejsze - czemu więc inni nie chcą opuścić domów na które ich nie stać?
    Wielu nie dba o ucieczkę ciepła, o termomodernizację budynków, różnego rodzaju ocieplenia itd. Najlepiej założyć ręce, kliknąć w necie "nas nie stać", zwyzywać ludzi od goroli i smrodzić bo tak robili rodzice, dziadkowie itd.

  • ~KSnake 2015-10-07
    18:14:51

    10 0

    Ciekawe co z tego wyjdzie. Większości przypadków węgiel z pobliskich kopalń jest dobry jakościowo - mało zasiarczony, wysokoenergetyczny, a i mało z niego zostaje popiołu. Problemem od zawsze są ludzie którzy palą: mułem, marketowym "eko"groszkiem z Rosji (i innymi najtańszymi), i... śmieciami! Ci ostatni są niereformowalni - teraz można oddawać dowolną ilość śmieci, ale oni i tak będą palili - "bo tak". Z resztą ten sam problem jest z ludźmi, którzy nadal śmieci podrzucają do lasów czy na osiedla. Wracając do tematu - nie powinno się ścigać ludzi, którzy spalają nasz węgiel tylko tych, którym wydaje się, że mogą palić czym popadnie.

  • ~antyfudali 2015-10-07
    18:55:20

    6 0

    Ciekawe,która firma z miasta ma te "właściwe" kotły, szykują się dla niej tłuste lata. Ech ludziska,czy wy naprawdę wierzycie,że jakieś urzędasy potrafią właściwie ocenić,co najbardziej zanieczyszcza? Już przecież pokazali co potrafią oferując dotacje na solary,które się marnie sprawdzają w naszym klimacie. Łudźcie się dalej.

  • ~dr_Moriarty 2015-10-07
    19:54:02

    2 0

    Tych "biednych" wśród palących syfem jest mniej więcej tylu ilu Syryjczyków wśród imigrantów. Mieszkam w centrum i jestem otoczony kominami z trzech stron świata. Największy, toksyczny dym unbosi się z piętrowych domów jednorodzinnych, stawianych w latach 80., zapewne z tego, co się udało podwędzić na kopalni. Na podjazdach dwa, trzy samochody. Nierzadko dostawcze, bo na przykład właściciel ma firmę budowlaną, albo jak na ul. Św Józefa - zakład kosmetyczny. Biedni nie są, a palą najgorszym półproduktem. Bloków mieszkalnych z piecami i palącymi w nich biednymi ludźmi jest dużo, dużo mniej i coraz mniej - w tym roku do ciepłociągu przyłączono bloki przy ulicy Hibnera. Część tamtejszych mieszkańców (biednych ponoć) od jakiegoś czasu ma ogrzewanie gazowe. Można? Można. I trzeba. Mam nadzieję, ze ta ustawa to początek. Wprowadzenie restrykcyjnych norm węgla plus KONTROLE i dotkliwe kary. Do tego wysokie podatki ekologiczne za używanie przestarzałych pieców. Skończy się przede wszyskich cwany handel kopalnianymi odpadami, które powinny leżeć na hałdach. Niestety, inaczej jak ogniem i mieczem niczego w POlsce wyegzekwować się nie da. Ustawa nie wyklucza pakietów osłonowych dla ludzi o niskich zarobkach lub emerytów. Uniemożliwia tylko odrzucanie uchwał antysmogowych przez sądy. I jeszcze jedno: co moja 5-cioletnia córka z astmą jest winna temu, że jakaś starsza pani nie ma pieniędzy i pali mułem? Kogo w tym sporze mamy wybrać? Starych czy młodych?

  • ~dr_Moriarty 2015-10-07
    19:57:27

    0 5

    Poza tym jeżeli rentowność polskich kopalni i dobrobyt górników ma zależeć od możliwości sprzedawania toksycznej trucizny, od której wszyscy chorujemy i umieramy, to niech te kopalnie idą w cholerę.

  • ~Arteks 2015-10-07
    20:05:51

    2 0

    @dr Moriarty @siwy_rybnik - widzę że co raz więcej rozsądnych ludzi w naszym mieście którzy nie dają sobie wciskać kitu, że ludzi nie stać... Masz rację z Marokiem, podłączane do ciepłociągu są też budynki naprzeciw d. Domusu ul. Komuny Paryskiej i inne.
    Ja podam też ciekawy przykład - nowy blok za Plazą koło Nacyny ogrzewany jest gazem - ciekawe że ludzi "stać" na takie ogrzewanie. Zdecydowana większość hajcuje mułem bo jest najtańszy - a nie że ich nie stać na coś mniej syfiącego powietrze. Ale jest też problem który mnie zadziwia. Niedawno rozmawiałem z kimś z rodziny która mieszka na Pomorzu. Przemysłu tam nie ma, ludzie wyjeżdżają za granicę. Zostają tylko ci którzy mają zawody w administracji, oświacie, policji, służbie zdrowia itd. Ale mimo tej "biedy" w zeszłym roku dociągnięto tam gazociąg i większość domów się do niego podłączyła! Niewiadomo czy ludzie będą ogrzewać gazem domy czy tylko używać gazu w kuchniach i łazienkach ale dlaczego w Rybniku nie rozwija się sieci gazowej? Słyszałem, że są niektóre dzielnice które nie mają gazu!? Bardzo dziwne to jest dla mnie że w tak gęsto zaludnionym obszarze nie opłaca się rozwijać sieci gazowej, a na pipidowatej i biednej północy Polski jest to opłacalne?

  • ~Arteks 2015-10-07
    20:12:41

    0 2

    @dr_Moriaty - nie trzeba tak źle pisać o górnictwie. Gdyby ludzie mieli nowoczesne piece, ogrzewali dom eko-groszkiem - nie byłoby aż takiego problemu ze smogiem. Znam jedną rodzinę która ma nowoczesny piec z podajnikiem, ładują węgiel raz na dwa tygodnie(!), ogrzewanie nowego domu z ok. 2005 kosztuje ich w zależności o zimy od 2300 do 3000 zł. Dom jest świetnie ocieplony i mądrze zaprojektowany. Z komina dymek leci taki, że prawie w ogóle nie jest odczuwalne, że palą węglem. Da się?

  • ~cerberus 2015-10-07
    20:22:44

    7 0

    To wszystko jest zle pomyslane!!! dofinansowanie powinno byc do samego opalu a nie do kotlow bo kazdy kociol mozna łatwo przerobic na smieciucha a jesli byllo by dofinansowanie np do gazu to tego nikt nie pominie i łatwo to skontrolowac 70 % dofinansowania i problem z smogiem sam sie rozwiaze ale lepiej pakowac pieniadze na niby autostrady za ktore i tak musimy placic to jest chore !!!!!

  • ~Marcin74 2015-10-07
    20:35:09

    4 0

    Wszystkim tym, którzy się tu kłócą o to kto pali mułem, flotem, węglem za 500 zł za 600 zł i takim za 700 zł itp. (palnie śmieciami jest po za dyskusją). Palących od góry czy od dołu w starych piecach, „pseudo eko” z dmuchawą czy super nowoczesnym z podajnikiem i sterowanym cyfrowo przez smartfon chcę jasno uświadomić, że: WSZYSTKIE KOPCĄ!!! Jedne mniej, drugie bardziej. Osoba mieszkająca od pokoleń w bloku nie zauważy różnicy! Jedyne co może zauważyć to długość kopcenia a i to nie zawsze. Gwarantuje, że po zamianie pieców w całym Rybniku nikt z tych osób nie zauważy zmian. Dobrym przykładem jest budynek sanepidu. Strasznie kopcił. Mieli szkolenie na temat palenia od góry. Palą od góry. Kopcą dalej. Jasne, że mniej! ALE KOPCĄ! Dyskusja o biednych czy bogatych nie ma sensu… NIKT z Was nie jest w stanie poznać po dymie czy jego intensywności czym, kto pali… mułem, flotem, węglem, węglem za 700 zł, koksem, jakąś mieszaniną, mokrym węglem, może ktoś właśnie rozpala mokrym drewnem…

  • ~taddd 2015-10-08
    08:08:40

    3 0

    Ciekawe jak finansowo poradzą sobie z wymianą starych , nieekologicznych kotłów na nowe ( nowoczesne) emeryci, renciści i wszyscy ci, którzy otrzymują najniższe wynagrodzenie ( wg przepisów na ten rok 1750PLN)? Nie wspominam już o tych na zasiłkach i o bezrobotnych! Koszt wymiany kotła na nowoczesny to wydatek kilku ( kilkunastu) tysięcy złotych! A za co żyć Panie Prezydencie?

  • ~Gryjta 2015-10-08
    08:29:52

    1 0

    tadd masz rację!!! W starszych domach mieszkają przeważnie starsi ludzie i nie wszyscy z nich są emerytami górniczymi. A podawanie jako superprzykład domku z 2005r. jest niesmacznym żartem wobec osób z mniej zasobniejszymi portfelami, którzy całe życie pracowali i niewiele się dorobili(np Huta Silesia)

  • ~Arteks 2015-10-08
    11:13:32

    0 0

    @tadd @gryjta - zazwyczaj to są pojedyncze przypadki z prostego powodu - ludzie biedni nie budowali domów! A jeśli ktoś jest rencistą to zazwyczaj mieszkają z nim dorosłe dzieci i wzajemnie utrzymują dom. Tak więc nie budujcie jakichś populistycznych tez na wyjątkach. A dla szczególnie trudnych przypadków miasto może przygotować jakiś program np. zamiana domów na świetnie wyposażone lokale komunalne w jakimś dobrym miejscu tak aby ci ludzie na starość mieli wygodniej niż na starym domku w którym trzeba dbać o opał i piec codziennie. Można też stworzyć system dopłat ze strony UM dla osób które mają trudną sytuację tak jak proponowano w Krakowie.

  • ~Gryjta 2015-10-08
    20:21:28

    3 0

    można, można, trzeba by zrobic, i znów można by, trzeba by.....jak to łatwo wypluwać takie frazesy

  • ~ 2015-10-09
    00:23:56

    0 0

    Powodem niskiej emisji na pewno nie jest bieda a raczej rozrzutność!!!. Każdy kopcący jak szalony komin emituje do atmosfery pyły PM10 i PM2,5 oraz wszelakie inne substanjce smoliste, sadze itp. W zasadzie jest to produkt niespalonego węgla za który ktoś zapłacił a następnie wyrzuca go niespalonego w atmosferę. Nauczcie się palić w swoich piecach a problem niskiej emisji zniknie bez bólu a koszty ogrzewania zmaleją. Czyż to nie jest piękne? Będzie czysto i taniej. Węgiel niestety to też problem bo każdy węgiel powyżej klasy 32 jest bardzo ciężko spalić w całosci. Na naszym terenie w zasadzie tylko kopalnia Chwałowice produkuje taki węgiel. Kopalnia Szczygłowice za to produkuje węgiel 34 który wogóle nie powinien być sprzedawany ludziom bo to jest węgiel koksowniczy i nic tego nie zmieni - spalić dobrze w zwykłym kotle się go nie da. Kocioł zasypowy 4 klasy czystości kosztuje 3000 zł. Problem w tym ze na rynku występuje praktycznie tylko jedna taka jednostka. Może nareszcie zaczną produkować dobre kotły. Te co macie zainstalowane w domach są zepsute już na etapie produkcji. Wszystkie kotły żeliwne oraz garażowej produkcji muszą odejść do lamusa. To są strasznie nieefektywne konstrukcje. Jeżeli ktoś chce się dowiedzieć jak dobrze palić w swoim kotle żeby nie truć siebie i wszystkich dookoła zapraszam na czysteogrzewanie.pl lub na naszego facebooka Rybnik Bez Dymu

  • ~werkk 2015-10-09
    08:30:16

    4 0


    ~Arteks Te dopłaty do piecy czy solarów był najgłupszym pomysłem i nie bardzo wiem komu miało to pomuc tak jak ktoś napisał wzieli dopłaty na piece w tym czasie podniesiono ceny wszystkich zrudeł które sa niezbędne do ogrzewania dodatkowo zabrali deputaty wiec znów zaczli palic wszystko co jest w gospodarstwie zbędne i będzie tylko gorzej zadna ustawa tego nie zmieni. Było wystarczająco duzo czasu aby wybudowac osiedlowe kotłownie wiekszośc osiedli domów jednorodzinych w naszym miescie jest w zwartej zabudowie. Taka kotłownia ogrzewała by całe osiedla domów była by kontrola co sie w niej spala. Oczywiście koszty jakie by ponosili odbiorcy musiały by byc nie wieksze od tych jakie dzis wydawają na opał nawet gdyby była potrzeba dowinansowanie tego np. przez kopalnie które mogły by dawac upusty na wegiel . Niestety w Rybniku temat smogu wraca w pazdzierniku i szuka sie winnych najlepiej wskazac na włascicieli domów. inna sprawa rozwiązań trzeba szukac na całym śląsku a nie w jednym mieście bo rozwiązując sprawę w jenym mieście będzie drogo i nadal powiertze będzie zanieczyszczone.

  • ~Arteks 2015-10-09
    11:09:12

    0 0

    @Gryjta - a ty powtarzasz ciągłe frazesy o biednych którzy stanowią jakiś ułamek ogółu społeczeństwa i zazwyczaj zajmują lokale ZGM więc problem ogrzewania dotyczy ich w minimalnym zakresie. @werkk - a powiedz mi, kto pozwoliłby na budowę kotłowni na jakimś osiedlu? Wiesz jacy ludzie są dziwi - oni mogą kopcić ale jakiś komin kotłowni nie. Na podobnej zasadzie przecież mieszkańcy Kamienia buntowali się przeciwko budowie nadajnika sieci komórkowych ale nie widzieli niczego złego w używaniu komórek. Wydaje mi się, że ciepłociąg jest lepszym rozwiązaniem. W dzielnicy Rybnicka Kuźnia przyłączyli się prawie wszyscy mieszkańcy - warto się zapytać radnych i tych mieszkańców jak to było możliwe, że doszło do takiej zgody i tamci mieszkańcy mają tak dużą świadomość problemu? Nie wydaje mi się aby dopłaty do solarów były jakimś złym rozwiązaniem - dzięki nim przynajmniej niektórzy nie kopcą latem. Ale zgodzę się też, że lepiej było te środki zainwestować w coś poważniejszego czyli rozbudowę ciepłociągu, a ze względu na chociażby ciepłą wodę - gazociągu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5004